— Äitini… hän piilotti sen minulle, — Maija vastasi, ja ensimmäinen kyynel uursi tien lian läpi. — Hän sanoi, että nainen tässä kuvassa myi minut eikä koskaan katsonut taakseen.

Ravintola “Safiiri” oli sinä iltana kuin suoraan sadusta. Kristallilasit kimaltelivat kynttilänvalossa, ja ilmassa leijui kalliin samppanjan sekä tryffelien hienostunut tuoksu. Pehmeä pianomusiikki täytti tyylikkään salin, jossa jokainen yksityiskohta oli harkittu ja täydellinen. Rouva Helena Manner, kaupungin tunnetuin kiinteistövälittäjä ja seurapiirien keskipiste, istui pöytänsä ääressä nauttien illan loistosta. Kaikki oli tyyntä ja harmonista, kunnes karkea, särähtävä ääni rikkoi illuusion.

Tuolin jalkojen raastatava ääni marmorilattiaa vasten sai jokaisen vieraan kääntymään. Keskellä tuota kimaltavaa tilaa seisoi pieni tyttö – eksynyt ja täysin väärässä paikassa. Liian suuret, rääsyiset vaatteet roikkuivat hänen laihalla varrellaan, lika tahri hänen kasvojaan ja nälkä oli kaivanut kuopat hänen silmiensä alle. Pienissä, vapisevissa käsissään hän puristi kultaista kaulakorua, ikään kuin se olisi hänen ainoa ankkurinsa todellisuuteen.

— Sinä et voi olla täällä! Mene pois ennen kuin kutsun poliisin! — eräs varakas nainen huudahti inhon ilme kasvoillaan, siirtäen silkkimekkonsa helmoja kauemmas.

Tyttö, jonka nimi oli pienenä pidetty Maija, nielaisi ja hänen olkapäänsä vapisivat, mutta hän ei perääntynyt. Hän käveli hitaasti kohti Helenan pöytää. Helena jähmettyi; kylmä aalto pyyhälsi hänen selkäpiitään pitkin, kun hän katsoi tytön silmiin. Vapisevin sormin tyttö avasi korun lukon. Hiljainen naksahdus kuului salin hiljaisuudessa.

Korun sisällä oli vanha valokuva. Nuori nainen – kaunis ja säteilevä – piteli sylissään vastasyntynyttä vauvaa, joka oli kääritty sairaalan peittoon. Helenan hengitys salpaantui. Hän tunsi ne kasvot. Se oli salaisuus, jonka hän oli haudannut syvälle menneisyyteen, menestyksen ja vaurauden alle.

— Mistä sinä tuon sait? — Helena kuiskasi, ja hänen äänensä oli pelkkää käheää suhinaa.
— Äitini… hän piilotti sen minulle, — Maija vastasi, ja ensimmäinen kyynel uursi tien lian läpi. — Hän sanoi, että nainen tässä kuvassa myi minut eikä koskaan katsonut taakseen.

Viinilasi Helenan kädessä kallistui, ja verenpunainen neste alkoi hitaasti imeytyä lumivalkoiseen pöytäliinaan.

Ravintolasali täyttyi kuiskauksista, jotka vyöryivät kuin nouseva myrsky. Helena Manner ei kuullut mitään muuta kuin oman sydämensä tykytyksen, joka jyskytti hänen ohimoillaan. Hän tuijotti tyttöä ja tunnisti jokaisessa kasvonpiirteessä itsensä – sen nuoren, pelokkaan tytön, joka oli pakotettu tekemään mahdoton valinta. Vuosia sitten hänen isänsä oli antanut hänelle kaksi vaihtoehtoa: joko perintö ja loistava tulevaisuus tai lapsi miehen kanssa, jolla ei ollut nimeä. Hän oli valinnut rahan, uskoen valheeseen, että lapsi päätyisi hyvään kotiin. Mutta Maija, joka seisoi hänen edessään, oli elävä todiste siitä, että petoksella on aina hinta.

— Mikä hänen nimensä oli? Sinun äitisi… — Helena kysyi tuskin kuuluvasti.
— Anna. Hän oli hoitajana siinä orpokodissa, jossa asuin. Hän otti minut luokseen, kun olin kolmevuotias, ja sanoi olevansa äitini. Mutta ennen kuolemaansa hän kertoi totuuden tästä korusta, — tyttö nyyhkytti ja pyyhki silmiään hihaansa. — Hän sanoi, ettette ole vain nainen kuvassa. Te olette se, jonka olisi pitänyt rakastaa minua.

Helena nousi äkkiä ylös. Hänen huoliteltu kampauksensa sekaisin ja hienostuneen naisen naamio mureni lopullisesti. Ravintolan vieraat katsoivat sanattomina, kun kaupungin vaikutusvaltaisin nainen laskeutui polvilleen suoraan lattialle pienen kerjäläisen eteen. Hän ei välittänyt kalliista koruistaan tai muiden halveksivista katseista. Sillä hetkellä salissa ei ollut rouva Manneria, oli vain äiti, jonka sielu paloi oman valintansa helvetissä.

— Anna anteeksi… — hän kuiskasi yrittäen koskettaa tytön olkapäätä. — Minulle sanottiin, että kuolit… silloin sairaalassa. Uskoin heitä! Olen elänyt joka päivä tämän tyhjyyden kanssa!

Tyttö otti askeleen taaksepäin, hänen silmänsä olivat täynnä kipua ja epäuskoa. Hän ei tullut hakemaan rahaa, hän tuli hakemaan totuuden, joka osoittautui liian raskaaksi kantaa. Helena ymmärsi, ettei hänen elämänsä olisi enää koskaan ennallaan. Kaikki hänen miljoonansa eivät olleet yhdenkään näiden lapsen silmien katsauksen arvoisia. Ravintolan melu hiljeni, ja jopa tarjoilijat pysähtyivät paikoilleen järkyttyneinä tästä kohtauksesta. Se ei ollut pelkkä skandaali, se oli rangaistus, joka tavoitti syntisen kahden vuosikymmenen jälkeen.

Mitä mieltä olette, voiko äidille antaa anteeksi, jos hän on hylännyt lapsensa uran ja rahan tähden, vaikka häntä olisi petetty? Ansaitseeko Helena uuden mahdollisuuden, vai pitäisikö Maijan kääntyä pois ja jättää nainen, joka vaihtoi hänet loistoon ja rikkauteen? Jakakaa mielipiteenne kommenteissa, elämänkokemuksenne on meille tärkeä!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

sixteen − three =