Pohjoisen yö oli musta ja hiljainen, vain vanhan puutalon rakenteet narskuivat pakkasessa

Pohjoisen yö oli musta ja hiljainen, vain vanhan puutalon rakenteet narskuivat pakkasessa. Eeva seisoi pimeässä eteisessä, paljaat varpaat koskettivat kylmää lattiaa. Hän oli herännyt omituiseen kuiskausääneen, joka kantautui anopin makuuhuoneesta. Sydän hakkasi rinnassa kuin loukkuun jäänyt lintu. Hän näki oven raosta keltaisen valon ja miehensä, Markun, istumassa sängyn laidalla äitinsä vieressä.

Markun hartiat olivat lysyssä, ja hän näytti vanhemmalta kuin koskaan. Hänen äitinsä, rouva Helmi, silitti poikansa kättä, mutta hänen ilmeensä oli kova, vailla äidillistä pehmeyttä. Eeva pidätti hengitystään, kun Markun ääni rikkoi hiljaisuuden.

— En jaksa enää, äiti… — Markku sanoi, ja hänen äänensä murtui. — En tiedä, kuinka kauan pystyn enää teeskentelemään. Tämä valhe syö minua elävältä joka kerta, kun katson häntä silmiin.

Eevan maailma pysähtyi. Teeskentelemään? Kyyneleet nousivat heti silmiin, ja hän puristi oven karmia niin kovaa, että rystyset valkenivat. Rouva Helmi nosti kätensä varoittavasti.

— Hiljaa, — hän suhisi. — Herätät hänet. Muista, miksi teemme tämän. Meillä ei ole varaa epäonnistua nyt, kun olemme näin lähellä.

“Hänet”. Ei Eevaa, ei vaimoa, vaan jokin este tai väline. Eeva tunsi kylmyyden leviävän raajoihinsa. Hän muisti jokaisen illan, kun Marku oli sanonut rakastavansa häntä. Oliko kaikki ollut vain taitavaa näyttelemistä? Marku puristi nyrkkejään ja katsoi äitiinsä epätoivoisena.

— Ehkä hänen on aika herätä, — Markku sanoi äkkiä kovemmalla äänellä. — Ehkä totuus on parempi kuin tämä hidas kuolema.

Silloin Eevan jalka liikahti, ja lattialauta päästi pienen rasahduksen. Rouva Helmin silmät kääntyivät salamannopeasti kohti ovea. Niissä ei ollut syyllisyyttä, vain puhdasta pelkoa. Ovi heilahti auki…

Eeva seisoi ovella, kasvot märkinä kyynelistä. Markku hypähti pystyyn, ja hänen kasvoilleen levisi syvä häpeä. Rouva Helmi taas nousi hitaasti, suoristaen selkänsä kuin kyykäärme, valmiina iskemään.

— Teeskentelyä… mitä se tarkoittaa? — Eevan ääni oli särkynyt ja tuskin kuuluva.

Markku yritti puhua, mutta sanat juuttuivat hänen kurkkuunsa. Hiljaisuus oli tuskallisempaa kuin mikään huuto. Kaikki ne vuodet, kaikki ne muistot tuntuivat nyt likaisilta ja epäaitoilta. Rouva Helmi otti askeleen eteenpäin, yrittäen ottaa tilanteen hallintaansa.

— Sinun ei olisi pitänyt kuulla tätä, — hän sanoi kylmästi. — Me teimme tämän sinun parhaaksesi. Olit heikko ja tarvitsit jonkun, joka pitää sinusta huolta, kun isäsi jätti sinulle sen metsäalueen. Me vain varmistimme, että omaisuus pysyy suvussa.

Eeva tuijotti anoppiaan epäuskoisena. Metsäalue? Hänen perintönsä? Markku astui väliin, kyyneleet nousivat hänenkin silmiinsä.

— Aluksi… niin se oli, — hän sanoi käheästi. — Tein sopimuksen äidin kanssa. Mutta Eeva, minä rakastuin sinuun oikeasti. En enää teeskentele, halusin vain löytää tavan kertoa sinulle ilman, että menetän sinut.

Eevan huulet tärisivät. Hän halusi uskoa, mutta petos oli liian syvä. Rouva Helmi naurahti katkerasti. — Älä usko häntä, Eeva. Hän on edelleen velkaa minulle.

Markku kääntyi äitinsä puoleen raivona. — Riittää! Minä en ole enää sinun pelinappulasi. Eeva, minä valitsen sinut.

Silloin rouva Helmi sanoi jotain, mikä sai ilman jäätymään: — Hän ei vieläkään tiedä, missä hänen isänsä todellisuudessa on ja miksi sinä olet ainoa, joka tietää totuuden.

Eeva katsoi Markkua, ja hänen sydämensä tuntui pysähtyvän. — Missä isäni on? Mitä sinä olet tehnyt? — hän kuiskasi.

Voisitko sinä antaa anteeksi miehellesi, jos saisit tietää, että avioliittonne alkoi taloudellisena petoksena, mutta hän väittää muuttuneensa? Onko rakkaus mahdollista rakentaa raunioille, joita anoppi yhä hallitsee? Kirjoita mielipiteesi kommentteihin!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

three × 3 =