On hetkiä, jolloin hiljaisuus ei ole vain äänen puutetta, vaan se on painostava voima, joka täyttää jokaisen nurkan

On hetkiä, jolloin hiljaisuus ei ole vain äänen puutetta, vaan se on painostava voima, joka täyttää jokaisen nurkan. Helsinginlahden lukion käytävä tuntui kutistuvan, kun kaikki katseet kohdistuivat yhteen pisteeseen. Se alkoi viattomasti, mutta jokainen paikalla olija tiesi, että kyseessä oli jotain paljon synkempää. Elias, koulun vaikutusvaltaisimman perheen poika, seisoi keskellä käytävää pidellen kuumaa kahvikuppia kuin asetta.

Kuppi kallistui hitaasti. Se oli harkittu liike, täynnä halveksuntaa. Tumma neste alkoi valua Valtterin päälle. Se kasteli hänen kasvonsa, valui leukaa pitkin ja tippui lopulta suoraan hänen sylissään olevan kannettavan tietokoneen päälle… kop… kop… kop… Nesteen ääni muovia vasten tuntui epäluonnollisen kovalta. Valtteri oli koulun hiljainen nörtti, poika, joka eli koodien ja unelmien maailmassa, ja nyt Elias yritti tuhota ne molemmat.

Ympärillä olevat opiskelijat haukkoivat henkeään. Muutama uskalsi nauraa vaimeasti, haluten olla voittajan puolella, kun taas joku kuiskasi kauhuissaan: ”Voi luoja…” Elias virnisti, nauttien jokaisesta sekunnista, ja kumartui lähemmäs Valtteria, jonka vaatteet olivat jo läpimärät.

— Mikä hätänä, poika? Katosiko puhekyky? Elias kysyi pilkallisesti. — Näytät siltä, että tarvitset hieman apua. Vai onko tuo vanha romusi jo entinen?

Valtteri ei hievahtanutkaan. Hän ei räpäyttänyt silmiään, ei säpsähtänyt, ei sanonut sanaakaan. Vain nesteen tasainen tippuminen kuului hiljaisuudessa. Sitten nauru kuoli pois pelottavan nopeasti. Ilmassa oli jotain… väärää. Valtteri veti syvään henkeä, hyvin hitaasti. Hänen sormensa värähtivät märän tietokoneen vieressä. Sitten hän nosti päätään. Hänen silmänsä olivat täysin rauhalliset. Liian rauhalliset. Niissä ei näkynyt kipua eikä nöyryytystä, vain kylmä ja kirkas keskittyminen.

Valtteri nousi seisomaan. Tuolin kirskunta lattiaa vasten kaikui käytävässä kuin varoitusääni. Opiskelijat vetäytyivät vaistomaisesti taaksepäin. Puhelimet, jotka olivat tallentaneet kiusaamista, laskettiin alas. Kukaan ei enää nauranut. Tunnelma oli muuttunut sähköiseksi.

— Oletko valmis? Valtteri kysyi hiljaa. Hänen äänensä oli vakaa, vailla vihaa tai pelkoa, vaikka kahvi valui vielä hänen hihoistaan.

Elias räpäytti silmiään, selvästi hämmentyneenä. Hän oli odottanut romahdusta, mutta tämä jäätävä tyyneys sai hänet varuilleen. — Kyllä… hän murisi yrittäen säilyttää kasvonsa, vaikka hänen äänensä oheni.

Valtteri astui askeleen lähemmäs. Nyt he olivat vain muutaman senttimetrin päässä toisistaan. Elias jännittyi, hänen leukansa kiristyi ja nyrkkinsä puristuivat yhteen. — Luuletko olevasi hauska? Elias tiuskaisi, mutta hänen silmissään välähti epävarmuus.

Valtteri ei vastannut. Hän nosti hitaasti kätensä. Elias hätkähti, odottaen iskua, mutta käsi liikkui hänen ohitseen. Rauhallisesti ja tarkasti Valtteri painoi yhtä näppäintä märällä tietokoneellaan. Puolen sekunnin ajan ei tapahtunut mitään. Sitten… BZZZT.

Yksi puhelin värähti, sitten toinen, ja pian kymmenet puhelimet ympäri käytävää syttyivät samanaikaisesti. Opiskelijat katsoivat näyttöjään. Hämmennys muuttui järkytykseksi. Video alkoi toistua automaattisesti jokaisessa laitteessa. Siinä näkyi Eliaksen kasvot ja kuului hänen äänensä: ”Poista se stipendianomus. Tee siitä sellainen, että näyttää siltä kuin hän olisi epäonnistunut. Kuka tuota poikaa uskoisi?”

Käytävä meni täysin hiljaiseksi. Eliaksen kasvot valahtivat valkoisiksi. — Ei… ei, tuo ei ole… hän yritti änkyttää, mutta seuraava video alkoi. Siinä Elias nauroi: ”Kuka muka uskoisi tuota kakaraa?”

Opiskelijat alkoivat perääntyä Eliaksen ympäriltä. Eräs tyttö käänsi selkänsä inhosta. Valtteri kumartui hieman lähemmäs ja sanoi hiljaa, hallitusti: — Minä varoitin sinua. Tietokoneeni tallentaa kaiken.

Heidän takanaan raskas ovi aukesi. Rehtori, herra Virtanen, astui käytävään. Hänen katseensa oli jo lukittu Eliakseen. Rehtori piteli omaa puhelintaan, johon viesti oli myös saapunut. — Luulen, Elias, että meidän on syytä keskustella toimistossani. Heti, hän totesi kylmästi.

Elias kääntyi ympäri paniikissa, yrittäen selittää, mutta kukaan ei enää kuunnellut. Yleisö oli jo valinnut puolensa. Ensimmäistä kertaa elämässään hän seisoi täysin yksin. Valtteri puolestaan otti rauhallisesti nenäliinan, pyyhki tietokoneensa ja jatkoi matkaansa, kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Mitä mieltä olet, oliko Valtterin tapa hoitaa tilanne oikeudenmukainen vai menikö hän liian pitkälle julkisella nolaamisella? Onko nykymaailmassa ainoa tapa voittaa kiusaaja käyttämällä heidän omia aseitaan heitä vastaan? Kerro mielipiteesi kommenteissa!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

6 + 16 =