Hänen kätensä olivat täynnä sementtiä ja halkeamia, mutta niissä kätkeytyi voima, joka nosti minut huipulle

«Hänen kätensä olivat täynnä sementtiä ja halkeamia, mutta niissä kätkeytyi voima, joka nosti minut huipulle…»

Kasvoin pienessä kylässä Järvi-Suomen sydämessä, missä talvet olivat pitkiä ja kylmiä. Isäni jätti meidät, kun olin vasta oppimassa kävelemään. Äitini, Helmi, teki kaikkensa selviytyäksemme, mutta muistikuvani lapsuudesta ovat täynnä puutetta. Isästäni ei jäänyt muuta kuin hämärä valokuva ja tyhjyys sydämeen.

Kun olin neljävuotias, elämäämme tuli Heikki. Hän oli hiljainen mies, jonka iho oli auringon polttama ja kädet paksun nahan peitossa vuosia kestäneestä raskaasta rakennustyöstä. Aluksi vierastin häntä. Hän tuli kotiin myöhään, tuoksuen betonilta ja hieltä, ja istui keittiön pöydän ääreen sanaakaan sanomatta. Mutta juuri Heikki oli se, joka korjasi salaa rikkoutuneen polkupyöräni ja paikkasi talvikenkäni, jotta jalkani eivät paleltuisi.

Kerran, kun tulin koulusta itkien muiden poikien pilkattua minua, Heikki ei pitänyt pitkiä puheita. Hän otti minut vanhan autonsa kyytiin ja sanoi matkalla kotiin: — En vaadi, että kutsut minua isäksi. Mutta tiedä, että olen aina tässä sinua varten. Mitä tahansa tapahtuukin. Sillä hetkellä tunsin turvallisuutta, jota en ollut koskaan aiemmin kokenut. Siitä päivästä lähtien hän oli minulle “isä”.

Elämämme oli vaatimatonta. Heikki teki kaksi vuoroa rakennuksilla, jotta minulla olisi varaa kirjoihin. Kun pääsin yliopistoon Helsinkiin, äiti itki ilosta ja huolesta — rahaa ei ollut nimeksikään. Heikki ei sanonut mitään, mutta seuraavana päivänä hän myi rakkaan moottoripyöränsä ja antoi kaikki säästönsä minulle. — Mene ja opiskele, Pekka. Tieto on valtaa, jota kukaan ei voi viedä sinulta, hän sanoi vakaasti.

Hän vieraili luonani kerran kuussa, tuoden mukanaan äidin leipomaa ruisleipää ja metsästämäänsä riistaa. Hänen vaatteensa olivat kuluneet, mutta hänen silmänsä loistivat ylpeydestä. Erään eväspaketin pohjalta löysin pienen lapun: “En ehkä ymmärrä kirjojasi, mutta teen töitä niin kauan kuin tarvitsee, jotta sinä voit menestyä. Älä murehdi meistä.”

Vuodet kuluivat nopeasti. Opiskelin ahkerasti ja lopulta valmistuin tohtoriksi. Koko tämän ajan Heikki jatkoi työskentelyä rakennuksilla. Hänen selkänsä kumartui entisestään ja kätensä muuttuivat entistä karheammiksi. Pyysin häntä lepäämään, mutta hän vain naurahti: — Kasvatan tohtoria, Pekka. Se on suurin saavutukseni.

Väitöspäivänäni Heikki saapui yliopistolle lainatussa puvussa, joka oli hänelle hieman liian suuri. Hän istui takarivissä, selkä suorana, seuraten jokaista sanaani silmät kosteina ylpeydestä.

Kun tilaisuus päättyi, ohjaajani, arvostettu professori Virtanen, tuli onnittelemaan minua ja perhettäni. Nähdessään Heikin professori pysähtyi kuin salaman iskemänä. Salissa vallitsi täydellinen hiljaisuus. Professori käveli hitaasti Heikin luo, joka nousi hämmentyneenä seisomaan. — Te olette Heikki Aaltonen, eikö vain? professori kysyi hiljaa. Isäni vain nyökkäsi varovasti, tietämättä mitä odottaa.

Professori Virtanen kääntyi minun ja koko yleisön puoleen: — Hyvät naiset ja herrat, katsokaa tätä miestä. Kaksikymmentäviisi vuotta sitten rakennustyömaalla tapahtui vakava onnettomuus. Tämä mies työnsi minut pois sortuvan rakenteen alta, pelastaen henkeni oman terveytensä kustannuksella. Hän katosi paikalta ennen kuin ehdin edes kiittää häntä kunnolla. Olen etsinyt pelastajaani vuosia… Yleisö puhkesi suosionosoituksiin. Professori laski kätensä isäni olkapäälle: — Heikki ei ole vain rakentanut taloja. Hän on kasvattanut miehen, josta olemme tänään ylpeitä. Hän on todellinen sankari.

Katsoin isääni ja tajusin, että hänen sementtipölyiset kätensä olivat kirjoittaneet elämäni tärkeimmän luvun. Hän ei koskaan kertonut minulle sankariteostaan, koska hänelle suurin sankariteko oli olla isä.

Onko sinun elämässäsi joku, joka on tehnyt hiljaisia uhrauksia puolestasi? Kerro tarinasi kommenteissa, kunnioitetaan heitä yhdessä!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

2 + 12 =