הרוח של יפו נשבה בעוצמה, נושאת איתה את ריח המלח מהים והתבלינים מהשוק. שולמית לוי, אישה קטנה עם פנים חרושות קמטים של חוכמה, עמדה ליד הדוכן הישן שלה. היא מכרה מרק עדשים חם בצלחות פלסטיק פשוטות לכל מי שידו לא הייתה משגת. עבור שולמית, הדוכן לא היה עסק, אלא שליחות. היא ידעה מה זה רעב. היא זכרה ימים שבהם לחם היה חלום רחוק.
באותו בוקר, השקט בשכונה הענייה הופר על ידי צליל שלא נשמע שם מעולם. זה לא היה המנוע המקרטע של משאיות הזבל. זה היה צליל עמוק, יוקרתי, כמעט מהפנט. מתוך הסמטאות הצרות הגיחו שלוש מכוניות רולס-רויס נוצצות. הן נראו כמו ספינות חלל שנחתו בלב עזובה. המכוניות נעצרו בדיוק מול הדוכן הרעוע של שולמית. השכנים הציצו מהחלונות, המומים.
הדלתות נפתחו בשקט מופתי. שלושה אנשים יצאו מהן: שני גברים בחליפות שתפורות לפי מידה ואישה אלגנטית עם שרשרת פנינים. הם נראו כאילו הם שייכים לעולם אחר, עולם של כסף, כוח והצלחה. שולמית קפאה במקומה. המצקת רעדה בידה. היא חשבה לרגע שאולי פקחי העירייה הגיעו לסגור אותה, או אולי מדובר בטעות בזיהוי.
השלושה התקרבו אליה. האישה המבוגרת יותר, עם שיער כסוף מסודר בקפידה, הניחה יד על לבה. עיניה היו מלאות בדמעות שהתחרו באור השמש. הגבר מימינה ניסה לחייך, אך שפתיו רעדו. הם עמדו שם, מול דוכן המרק הפשוט, והביטו בשולמית כאילו היא הדבר היקר ביותר בעולם.
“בוקר טוב…” גמגמה שולמית. “אתם צריכים עזרה? אולי איבדתם את הדרך?”
האישה לקחה נשימה עמוקה, ובקול שבור היא אמרה את המילים ששינו הכל.
“את האכלת אותנו,” אמרה האישה. שולמית מצמצה בעיניה, לא מבינה. היא ראתה אלפי אנשים בדוכן שלה במשך ארבעים שנה. אבל אז, הגבר בחליפה הכחולה עשה צעד קדימה. “אנחנו היינו הילדים… אלו שגרו בבניין הנטוש בסוף הרחוב. היתומים שכולם התעלמו מהם.”
הזמן כאילו עצר מלכת. שולמית נזכרה. לפני כמעט שלושים שנה, שלושה אחים קטנים, תאומים, היו מגיעים אליה מדי ערב. הם היו רעבים, מפוחדים ומלוכלכים. היא תמיד שמרה להם את המנות הכי גדולות, גם כשלא נשאר לה כמעט כלום לעצמה. היא נזכרה בערב גשום אחד שבו היא עטפה אותם בצעיף שלה ואמרה להם: “תאכלו קודם. העולם יכול לחכות, אבל הבטן שלכם לא.”
הגבר השני הושיט לה מעטפה עבה וזהובה. “חיפשנו אותך שנים,” הוא לחש. “הבטחנו לעצמנו שאם נצליח לצאת מהעוני הזה, אנחנו נמצא את האישה שהצילה את החיים שלנו.”
שולמית פתחה את המעטפה בידיים רועדות. בפנים הייתה תמונה ישנה, דהויה. שלושה ילדים מחייכים עם צלחות מרק, ומאחוריהם שולמית הצעירה. מתחת לתמונה היה מסמך רשמי: בעלות על דירה חדשה במרכז העיר וקרן פנסיה שתדאג לה לכל חייה.
“האכלת אותנו כ שלא היה לנו כלום,” אמרה האישה בדמעות וחיבקה את ידיה העייפות של שולמית. “ועכשיו… את לעולם לא תרעבי יותר. אנחנו המשפחה שלך עכשיו.”
שולמית הביטה במכוניות היוקרתיות ובשלושת האנשים המצליחים שעמדו לפניה. היא הבינה שהמרק הפשוט שלה בנה גשר לעתיד של שלושה נשמות. הדמעות שלה זלגו על פניה, לא בגלל הכסף, אלא בגלל הידיעה שהאהבה שלה לא הלכה לאיבוד.
האם אתם מאמינים שהטוב שאנחנו עושים לאחרים תמיד מוצא את דרכו חזרה אלינו, גם אחרי שנים רבות?