ציפיתי לשמוע צחוק של ילדים ולראות את בתי רצה אליי בהתרגשות. במקום זה מצאתי אותה עומדת ליד הדלת, אוספת בשקט קווצות שיער מהרצפה.
באותו רגע הבנתי שמשהו לא בסדר.
כשהגעתי לבית של אחותי, דנה, בחיפה, הייתי בטוחה ששירה בת השבע תרוץ לספר לי על יום ההולדת.
על העוגה.
על המשחקים.
על המתנות.
אבל היא לא זזה.
היא עמדה ליד הכניסה בשמלה הסגולה האהובה עליה, ידיה שלובות לפניה.
מבטה היה מושפל.
והשקט שלה היה מפחיד יותר מכל בכי.
– שירה? – שאלתי בעדינות. – מה קרה, מתוקה?
היא לא ענתה מיד.
ואז הבחנתי בשיער שלה.
בבוקר התלתלים הארוכים שלה הגיעו כמעט עד אמצע הגב.
היא בחרה בעצמה את הסיכות הקטנות בצורת פרחים.
והיא שאלה אותי לפחות עשר פעמים:
– אמא, אני נראית יפה?
וכל פעם עניתי:
– את נראית מקסימה.
אבל עכשיו השיער שלה היה קצר יותר.
לא אחיד.
חתוך במקומות שונים.
לא כמו טעות של רגע.
אלא כמו משהו שמישהו ניסה להסתיר.
– הם רק רצו לשנות קצת, היא לחשה.
הבטן שלי התהפכה.
מהמטבח עדיין נשמעו קולות צחוק.
מבוגרים שוחחו סביב השולחן.
מישהו ביקש עוד פרוסת עוגה.
כאילו שום דבר חריג לא קרה.
אבל אני כבר ידעתי אחרת.
באותו בוקר שירה הייתה כל כך מאושרת.
היא הכינה במשך ימים מתנה לבת הדודה שלה, נועה.
קופסה קטנה מלאה בצמידים צבעוניים שהכינה בעצמה.
כזו הייתה שירה.
רגישה.
נדיבה.
תמיד חושבת על אחרים.
ואני סמכתי על המשפחה שלי.
עכשיו כבר לא הייתי בטוחה שהייתי צריכה.
התכופפתי מולה.
– מי חתך לך את השיער?
השפה שלה רעדה.
ואז היא הביטה לרגע לכיוון הסלון.
עקבתי אחרי המבט שלה.
שם עמדה נועה עם שתי חברות.
ברגע שהבחינו בי, אחת מהן החביאה במהירות משהו מאחורי גבה.
מספריים.
הלב שלי צנח.
– הן ביקשו ממך לעמוד בצד בזמן הצילומים? שאלתי בזהירות.
שירה הנהנה.
– הן אמרו שנועה צריכה להיות הכי יפה היום.
העולם סביבי כמעט נעצר.
ואז הבחנתי במשהו על הרצפה במסדרון.
תלתלים כהים קטנים.
ולצדם סיכת פרח שבורה.
הסיכה של שירה.
באותו רגע דנה יצאה מהמטבח.
כשראתה את פניי, היא קפאה במקום.
– מה קרה? היא שאלה מהר מדי.
הרמתי קווצת שיער מהרצפה.
והבטתי בה.
– דנה, תסבירי לי למה השיער של הבת שלי נמצא על הרצפה בבית שלך.
כתבו בתגובות “המשך” או “הסיפור המלא”, ואשלח מיד את החלק הבא.
“לא רציתי להרוס לנועה את יום ההולדת.”
שירה לחשה את זה בקול כל כך חלש שכמעט לא שמעתי.
אבל דווקא המשפט הזה שבר לי את הלב.
לא השיער.
לא הסיכה השבורה.
אלא העובדה שילדה בת שבע חשבה שהיא צריכה לשתוק כדי שלאחרים יהיה נעים.
במסדרון השתררה דממה.
דנה הביטה בי.
אני הבטתי בה.
ושירה אחזה בידי בחוזקה.
כאילו פחדה שאם תשחרר, תישאר לבד.
– אני… לא ידעתי שזה קרה, אמרה דנה לבסוף.
אבל היה משהו בקול שלה שהסגיר אותה.
בלבול.
אשמה.
אולי גם חרטה.
– לא ידעת? שאלתי בשקט.
הרמתי מהרצפה את סיכת הפרח השבורה.
אותה סיכה ששירה התרגשה לבחור בעצמה.
– הבת שלי עומדת פה עם שיער גזור, בוכה מבפנים, ואת לא ידעת?
דנה השפילה את מבטה.
באותו רגע נועה יצאה מהסלון.
כבר לא היה צחוק.
לא הייתה מוזיקה.
רק שקט.
היא הסתכלה על שירה.
ואז עליי.
ופתאום התחילה לבכות.
– לא התכוונתי שזה יהיה ככה…
שתי החברות שלה עמדו מאחוריה בשקט.
אחת מהן מחתה דמעה.
השנייה לא העזה להרים את הראש.
ואז הכול התבהר.
זו לא הייתה אכזריות.
זו הייתה ילדות.
טעות.
רצון להיות במרכז.
להרגיש מיוחדת.
בלי להבין כמה אפשר לפגוע במישהו אחר.
אבל זה לא הפך את הכאב של שירה לפחות אמיתי.
הבטתי בבת שלי.
בידיה עדיין הייתה קופסת המתנה שהכינה לנועה.
אותם צמידים צבעוניים שעליהם עבדה במשך ימים.
אפילו אחרי מה שקרה.
אפילו אחרי שנפגעה.
היא עדיין הביאה את המתנה.
כי זו הייתה שירה.
ילדה עם לב גדול.
ופתאום הבנתי מה באמת חשוב.
לא השיער.
לא המספריים.
לא יום ההולדת.
אלא מה שיישאר בלב שלה אחרי שהיום הזה יסתיים.
האם היא תזכור רק את ההשפלה?
או שהיא תזכור שמישהו עמד לצידה?
בדרך הביתה ירד גשם.
טיפות קטנות החליקו על החלון.
שירה הביטה בהן זמן רב.
ואז שאלה:
– אמא?
– כן, מתוקה?
– אני מכוערת עכשיו?
עצרתי את המכונית בצד הדרך.
כי לא הצלחתי לעצור את הדמעות.
הסתובבתי אליה.
לקחתי את פניה הקטנות בין כפות ידיי.
– תקשיבי לי טוב.
היא הנהנה.
– שיער גדל מחדש.
סיכות אפשר לקנות שוב.
אבל את יודעת מה הדבר הכי יפה אצלך?
– מה?
– הלב שלך.
הטוב שלך.
הרגישות שלך.
היכולת שלך לחשוב על אחרים גם כשכואב לך.
את זה אף אחד לא יכול לגזור.
העיניים שלה התמלאו דמעות.
והיא חיבקה אותי.
חזק.
כל כך חזק.
עברו כמה שבועות.
השיער התחיל לצמוח מחדש.
אבל קרה עוד משהו.
משהו חשוב יותר.
בשבת אחת נשמעה דפיקה בדלת.
כשפתחתי, ראיתי את דנה ואת נועה.
נועה החזיקה קופסה קטנה בידיה.
היא נראתה לחוצה.
– אפשר לדבר עם שירה?
שירה יצאה מהחדר.
נועה פתחה את הקופסה.
בפנים הייתה סיכת פרח חדשה.
כמעט זהה לזו שנשברה.
ולצידה מכתב קטן בכתב יד.
– אני מצטערת, היא לחשה.
– חשבתי רק על עצמי.
לא חשבתי איך את תרגישי.
שירה הסתכלה עליה.
על הסיכה.
על המכתב.
ועל הדמעות בעיניה של נועה.
ואז עשתה משהו שאף אחד מהמבוגרים לא ציפה לו.
היא פתחה את זרועותיה.
וחיבקה אותה.
בלי כעס.
בלי נקמה.
בלי חשבונות.
רק עם לב פתוח.
באותו ערב הן ישבו יחד על השטיח בסלון.
הכינו צמידים.
צחקו.
שוחחו.
כאילו לאט־לאט התפר נרפא.
כי נועה למדה כמה מילים ומעשים יכולים לפגוע.
ושירה למדה כמה כוח יש בסליחה.
מאוחר יותר, כשכיסיתי את שירה בשמיכה, היא נגעה בסיכת הפרח החדשה שהייתה בשערה.
– אמא?
– כן, אהובה?
– תמיד תעמדי לצידי?
ליטפתי את שערה.
והרגשתי את הגרון נחנק.
– תמיד.
לא משנה איפה תהיי.
לא משנה בת כמה תהיי.
לא משנה מה יקרה.
אני תמיד אהיה לצידך.
כי זה מה שאמהות עושות.
שירה חייכה.
עצמה עיניים.
ונרדמה בשלווה.
מחוץ לחלון הגשם כבר פסק.
מנורת הלילה הפיצה אור חמים.
ועל השידה נחו זו לצד זו הסיכה השבורה והסיכה החדשה.
תזכורת שדברים יכולים להישבר.
אבל אהבה.
משפחה.
וסליחה אמיתית…
יכולות לחבר מחדש גם לב פצוע.
❤️ האם אתם זוכרים רגע מהילדות שבו מישהו הגן עליכם או אמר לכם מילים שלא שכחתם עד היום? ספרו לנו בתגובות.