Det var en grå og regnfuld eftermiddag i København

Det var en grå og regnfuld eftermiddag i København. Den lille café i de smalle gader summede af liv: den lette lyd af skeer mod kopper, dampen fra kaffemaskinen og ansigterne på folk, der søgte ly for blæsten. Ved et bord i hjørnet sad en ældre mand i en slidt brun cardigan. Han hed Erik. Foran ham lå kun nogle få mønter — alt hvad han havde tilbage til resten af ugen.

Han bad om en kop tynd bouillon, det billigste på kortet.

Da den unge servitrice, Sofie, kom hen til ham med en stor tallerken rygende varm oksekødssuppe med friske urter og brød, så Erik forvirret op. — Men… jeg bad kun om bouillon. Jeg har ikke penge til alt det her… Sofie smilede mildt og skubbede tallerkenen tættere på ham: — Det er på husets regning, kære ven. Spis og få varmen. Det er en gave fra os i dag.

Eriks hænder rystede. Han så på suppen, som om det ikke var mad, men et mirakel. Tårerne pressede sig på i hans øjne. Han havde ikke følt en sådan varme fra en fremmed i årevis. Men pludselig gik døren op, og en elegant kvinde i en dyr beige frakke kom skyndsomt ind. Hun fik hurtigt øje på Erik og gik direkte hen til ham med lettelse i blikket. — Far… endelig fandt jeg dig.

Erik lagde skeen fra sig og så lidt skyldig ud. Kvinden var hans datter, Karen, som ejede en stor designvirksomhed. Hun lagde en hånd på hans skulder og sagde til Sofie: — Tak fordi du tog dig af ham. Min far var engang en dygtig ingeniør, en mand der har bygget huse for mange mennesker. Efter min mor døde, er han blevet lidt glemsom og stædig. Han går nogle gange hjemmefra uden sin telefon eller penge, fordi han ikke vil være til besvær for nogen. Han har masser af penge, men hans stolthed tillader ham ikke altid at bede os om hjælp.

Karen blev stående og kiggede på Sofie. Hun så, hvordan Sofie havde behandlet hendes far med respekt, selvom han lignede en, der intet havde. Erik havde engang solgt alt, hvad han ejede, for at Karen kunne få sin uddannelse og starte sit firma. Han lærte hende altid: “Det vigtigste i livet er at forblive et ordentligt menneske, selv når ingen ser det.”

Karen tog fat i Sofie og spurgte: — Jeg ejer flere caféer og leder efter en manager til et nyt sted, jeg åbner. Men jeg leder ikke bare efter en ansat. Jeg leder efter en med et hjerte af guld. Vil du have jobbet?

Sofie troede først, hun hørte forkert. En måned senere arbejdede hun ikke længere som servitrice, men styrede sin egen café for Karen. Hendes liv ændrede sig, men hun glemte aldrig den dag med suppen. Erik kom ofte forbi til en kop te, og hver gang mindede han hende om, at den bedste mad ikke er den dyreste, men den der gives med kærlighed.

Nogle gange tror man, at man bare rækker en tallerken mad til en anden. Men i det øjeblik genopbygger man faktisk et andet menneskes tro på verden.

Hvad mener du? Kan en lille god gerning virkelig ændre et liv? Har du nogensinde oplevet, at en fremmed hjalp dig, da du mindst ventede det? Del din historie med os i kommentarerne!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

7 − two =